اسکرام (Scrum) یک چارچوب مدیریت پروژه چابک است که بهویژه در توسعه نرمافزار و پروژههای پیچیده استفاده میشود. این روش بر مبنای تکرار و بهبود مستمر است و به تیمها اجازه میدهد تا بهطور مؤثری بر روی تولید محصول تمرکز کنند و به سرعت به نیازهای مشتریان و تغییرات بازار پاسخ دهند. اسکرام بر سه اصل کلیدی تأکید دارد: شفافیت، بازرسی و تطبیق.
در اسکرام، پروژهها به دورههای زمانی مشخصی به نام "اسپرینت" تقسیم میشوند، که معمولاً بین یک تا چهار هفته طول میکشد. هر اسپرینت شامل برنامهریزی، اجرا و ارزیابی است. تیم اسکرام متشکل از نقشهای کلیدی مانند مالک محصول (Product Owner)، تیم توسعه (Development Team) و اسکرام مستر (Scrum Master) است. مالک محصول مسئول تعیین اولویتها و نیازهای مشتری است، در حالی که تیم توسعه به ایجاد و تحویل ویژگیهای محصول میپردازد و اسکرام مستر به تسهیل فرآیندها و حل مشکلات کمک میکند.