Value Stream در چارچوب ITIL 4 به مجموعهای از مراحل و فعالیتهای بههمپیوسته گفته میشود که یک سازمان برای خلق و تحویل ارزش به مشتریان یا ذینفعان انجام میدهد. این مفهوم به ما کمک میکند بهجای تمرکز بر فرآیندهای جداگانه، کل مسیر ایجاد ارزش را از ابتدا تا انتها (End-to-End) در نظر بگیریم. در هر Value Stream، عناصر مختلفی مانند ورودی مشخص (Trigger)، فعالیتهای کلیدی، نقش تیمها و خروجی نهایی تعریف میشوند. هدف اصلی، شناسایی گلوگاهها، حذف اتلافها و بهینهسازی تعاملات میان تیمها و فناوریهاست. Value Stream معمولاً با مراحل زنجیره ارزش خدمات (Service Value Chain) همراستا است و از آن برای طراحی خدمات جدید، بهبود تجربه مشتری و تسهیل تحول دیجیتال استفاده میشود. در نهایت، Value Stream تمرکز سازمان را از "انجام کار درست" به سمت "خلق ارزش واقعی" برای مشتری سوق میدهد. جزییات بیشتر...