بنچمارکینگ (Benchmarking) به فرآیند مقایسه و ارزیابی عملکرد یک سازمان با استانداردهای صنعتی یا بهترین شیوههای موجود در بازار گفته میشود. بنچمارکینگ فرآیند مقایسه عملکرد سازمان با بهترین شیوهها یا رقبا برای شناسایی فرصتهای بهبود است. در این فرآیند، سازمانها فرآیندها یا شاخصهای کلیدی خود را با استانداردهای صنعتی یا رقبای برجسته مقایسه میکنند.
هدف از بنچمارکینگ شناسایی شکافها در عملکرد و پیدا کردن روشهایی است که میتوانند موجب بهبود کیفیت، کاهش هزینهها یا افزایش رضایت مشتری شوند. مراحل اصلی بنچمارکینگ شامل شناسایی فرآیندها، انتخاب رقبا، جمعآوری دادهها، تحلیل نتایج و اعمال بهبودها است. این فرآیند به سازمانها کمک میکند تا از تجربیات دیگران بهرهبرداری کرده و در راستای بهبود مستمر گام بردارند.