شرکت مدانت

در مطلب مفصل ارزیابی بلوغ فرایندها در ITIL4 گفتیم که دیگر نیازی به CMMI نیست با اینحال برخی ارایه دهندگان هنوز از متد CMMI استفاده میکنند. اینجا یک جدول مقایسه بین ارزیابی بلوغ CMMI (مدل توانمندی و بلوغ یکپارچه) و ITIL4 (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) می‌تواند به درک بهتر نقاط قوت و ضعف هر کدام کمک کند. در زیر جدولی با ارزیابی‌های کلیدی این دو مدل ارائه شده است:

معیارCMMIITIL4
هدف اصلیبهبود فرآیندها و توانمندی‌های سازمانیمدیریت و بهینه‌سازی خدمات فناوری اطلاعات
فازهای بلوغ5 سطح (بدون کنترل، مدیریت، تعریف، کمی، بهینه)4 بعد (بخش‌های خدمات، ارزش، تجربه، تأمین)
محورهای اصلیفرآیندها و بهبود مستمرخدمات و ارزش‌افزایی
چگونگی ارزیابیبر اساس معیارهای کمی و کیفیبر اساس خدمات و تجارب مشتری
مناسب برایسازمان‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار و پروژه‌های مهندسیسازمان‌های IT و ارائه‌دهندگان خدمات
مدل‌های کاربردینرم‌افزار، سیستم‌ها، و مدیریت پروژهخدمات IT، مدیریت تغییر، و پشتیبانی
پیش‌نیازهاهیچ پیش‌نیازی ندارد، اما ساختار سازمانی مهم استدرک فرآیندها و خدمات IT الزامی است
مزایابهبود فرآیندها و مدیریت پروژهبهبود تجربه مشتری و کارایی خدمات
چالش‌هاپیچیدگی در پیاده‌سازی و نیاز به منابع زیادنیاز به فرهنگ‌سازی در سازمان و تغییرات مدیریتی

این جدول می‌تواند به عنوان یک راهنمای اولیه برای مقایسه و انتخاب بین CMMI و ITIL4 در راستای بهبود فرآیندها و خدمات در سازمان‌های مختلف استفاده شود.


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت