فهرست چکلیست مدیریت ریسک فناوری اطلاعات
چالشهای مدیریت ریسک فناوری اطلاعات
وقتی که شما شروع به تدوین استراتژی و ارزیابی مدیریت ریسک فناوری اطلاعات میکنید، ممکن است برخی از بهترین شیوهها را فراموش کنید که میتواند بعداً چالشبرانگیز شود. بنابراین، ما یک چکلیست کوتاه تهیه کردهایم تا به شما کمک کند که مسیر خود را به درستی طی کنید!
- آیا فرآیند مدیریت ریسک فناوری اطلاعات متناسب با فرهنگ سازمان است؟
- آیا امکان برقراری ارتباط با ذینفعان خارجی و داخلی در فرآیند ارزیابی ریسک وجود دارد؟
- آیا مدیران ارشد سازمان، امنیت سایبری و کاهش ریسک را به عنوان یک مؤلفه حیاتی تجاری میبینند؟
- آیا سازمان سطح ریسک فناوری اطلاعاتی که میتواند به طور روزانه با آن فعالیت کند، تعیین کرده است؟
- آیا سازمان شما دارای یک CISO (مسئول امنیت اطلاعات سازمان) است؟
- آیا CISO یا هر نهاد مسئول دیگری میتواند سیاستهای مدیریت ریسک فناوری اطلاعات را اعمال کند؟
- آیا استراتژی مدیریت ریسک فناوری اطلاعات شما اهداف کوتاهمدت و بلندمدت سازمان را در نظر گرفته است؟
- آیا چارچوبی برای واحدهای تجاری جهت شناسایی، اندازهگیری، نظارت و کنترل ریسکهای فناوری اطلاعاتی که با آن مواجه هستند وجود دارد؟
چگونه ServiceDesk Plus به تقویت تلاشهای مدیریت ریسک فناوری اطلاعات کمک میکند؟
مدیریت ریسک ITSM
یک پلتفرم ITSM به سادهسازی ارائه خدمات IT کمک میکند که شامل مدیریت حوادث، شناسایی مشکلات، پیگیری داراییهای سختافزاری و رعایت نرمافزار و سایر شیوهها است. ماهیت این شیوهها با فرآیندهای کاهش ریسک فناوری اطلاعات و نظارت بر ریسک همراستا است. بهعنوان مثال، اگر هر ریسک شناساییشدهای مانند تهدید امنیت سایبری اتفاق بیفتد، جریان کاری پاسخ به حادثه بهعنوان بخشی از تلاشهای مدیریت حادثه شروع میشود.
ServiceDesk Plus، پلتفرم یکپارچه مدیریت خدمات از ManageEngine، با جریانهای خودکار پاسخ به حوادث، کاهش ریسک را تسریع میکند. هر گونه هشدار صادر شده از زیرساخت IT، جریانهای کاری حادثه را فعال میکند که با ارسال خودکار اطلاعیهها به تکنسینهای مربوطه، موانع همکاری را از بین میبرد.
زمانی که یک آسیبپذیری جدید در محیط IT شناسایی و بهعنوان یک ریسک IT طبقهبندی میشود، ServiceDesk Plus میتواند با استفاده از ماژول مشکلات، علت اصلی آن را پیدا کرده و آن را از محیط IT حذف کند. شما همچنین میتوانید یک پایگاه داده خطای شناختهشده را در ServiceDesk Plus مدیریت کنید تا آسیبپذیریهای شناختهشده را طبقهبندی کنید.
یکی دیگر از حوزههای مهم با احتمال ریسک بالا، سختافزار و نرمافزارهای مورد استفاده در سازمان است. بهعنوان یک پلتفرم ITSM، ServiceDesk Plus میتواند سختافزارهایی مانند ایستگاههای کاری، سرورها، روترها و غیره را شناسایی، طبقهبندی و پیگیری کند. ماژول داراییها در ServiceDesk Plus همچنین میتواند نرمافزار را پیگیری کرده و وضعیت رعایت مجوزهای نرمافزاری در حال استفاده را نمایش دهد که ریسک از دست دادن داراییها و عدم تطابق نرمافزاری را کاهش میدهد.
CMDB در ServiceDesk Plus نقشهای بصری از زیرساخت IT ارائه میدهد و رابطهای که هر مؤلفه با دیگر مؤلفهها دارد را نشان میدهد. مدیران IT میتوانند زیرساخت IT را با رشد سازمان تغییر داده و پیگیری کنند. مدیران ریسک IT میتوانند پروفایل ریسک را به طور مداوم بهروزرسانی کنند و تأثیر هرگونه خرابی در هر مؤلفه IT را با نقشه رابطهها استنباط کنند.