A PRODUCT CANNOT EXIST WITHOUT A SERVICE. A SERVICE CAN EXIST WITHOUT A PRODUCT!

ITIL

محبوب‌ترین و پرکاربردترین چارچوب بین‌المللی در مدیریت خدمات…!

ITIL چیست؟ ↗

ITIL ، یک اختصار انگلیسی است به معنای: کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات؛ که در حقیقت چارچوبی مستند و تدوین شده از مجموعه تمرینات موفق برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) است که بر هماهنگ کردن خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار تمرکز دارد. این بدان معنا نیست که برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات فقط این چارچوب تدوین شده، خیر! چارچوب‌های بسیاری شبیه ITIL برای مدیریت و ارایه خدمات فناوری اطلاعات طراحی و تدوین شده اند که طبق آخرین گزارشات گارتنر ITIL محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین آنهاست.این یعنی ITIL مستحب هست و واجب نیست! یعنی نبود آن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بودنش دنیایی مزایا برای سازمان‌ها بهمراه خواهد آورد و البته زمانی که آنرا پیاده‌سازی کنید آنزمان است که خواهید فهمید که در نبودش! چقدر مشکل داشتید!

ITIL: بهترین تمرینات برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است!

ITIL مجموعه‌ای از تمرینات است و توسط بنیادی بنام اکسلوس عرضه می‌شود. از سال ۲۰۱۳، مجوز و مالکیت معنوی ITIL، به شرکتی بنام AXELOS تعلق گرفت و این شرکت در زمینه‌ی ارایه‌ی کتب، اعطای گواهینامه های بین المللی به افراد، اعتبارسنجی مراکز برگزار کننده آزمون و ارایه آپدیت های این چارچوب، فعالیت متمرکزی دارد.

هدف از چارچوب ITIL ↗

هدف کلی ITIL مدیریت خدمات انفورماتیک است اما این تمام ماجرا نیست امروزه استفاده از این چارچوب برای کلیه‌ی مراکز و واحدهای خدماتی غیرانفورماتیکی سازمان‌ها هم پیشنهاد شده. این چارچوب یک استاندارد نیست و سازمان شما، با یا بدون آن، ممیزی نخواهد شد به عبارتی اگر آنرا بکار نبرید کسی یا ناظری، سازمان شما را بازخواست و ممیزی نخواهد کرد و الزام و دستورالعملی اجرایی شبیه استاندارد ISO20000 ↗ را ندارد؛ بلکه شامل مجموعه‌ای از بهروش‌هایی است که طی ۲۰ سال در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین ارزیابی انطباق پیاده‌سازی آن توسط هیچ شخص ثالث یا سازمان مستقلی انجام نخواهد شد و مدرک بین المللی ITIL نیز صرفاً برای افراد است نه سازمان‌ها! تنها چیزی که باید توسط ITIL پوشش داده شود تا نتایج بهتر به دست آید. فهم کلی مدیریت است!

هدف غایی ITIL، بهبود مستمر در ارایه‌ی خدمات است.

PinkVERIFY یک سرویس ارزیابی بین المللی برای مجموعه ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات (ITSM) است و ابزارهای نرم افزاری را شناسایی و معرفی می کند، همچنین به ارائه‌دهندگان خدمات ITSM ، یک گواهینامه اعطا می‌کند که به معنای سازگاری و تصدیق یک فرآیند تولید شده در محصول آنها با ITIL Best Practices است و به آنها اجازه می‌دهد تا مجوز معتبر PinkVERIFY را داشته باشند

..

باورهای نادرست درباره‌ی ITIL ↗

نقش فناوری اطلاعات در ارایه‌ی خدمات

فناوری اطلاعات نقش مهمی در ارایه‌ی خدمت دارد. مهم نیست چه کسب‌وکاری دارید و یا چه خدمتی ارایه می‌کنید؟ اگر به دنبال کاهش شدید هزینه و بهبود ارایه‌ی خدمات خود هستید بی‌شک ITIL لازم هستید. طبق ارزیابی شرکت گارتنر، بعد از پیاده‌سازی چارچوب ITIL، بیش از ۴۰٪ صرفه‌جویی در کاهش هزینه‌های ارایه‌ی خدمت خواهید داشت؛ بیش از ۶۵٪ کاهش تماس تلفنی که منجر به ازبین رفتن اولویت‌ها می‌شود، و بیش از ۵۰٪ سریع‌تر از قبل خدمات خود را مشتریان/کاربران نهایی عرضه خواهید کرد. این نتایج، تخیلی و یا شعاری نیست و تمام سازمان‌ها و کسب‌وکارهای پیشرو در جهان خدمات خود را بر اساس ITIL عرضه می‌کنند.

ITIL

خدمات مدانت در ارتباط با سرویس ITIL

نمودار چارچوب ITIL نسخه ۴

مجموعه جامع راه‌حل‌های مدیریت فناوری اطلاعات شرکت مدانت، ابزارهایی را ارائه می‌دهد که می‌توانند در پیاده‌سازی و بهره‌برداری از فرآیندهای مدیریت خدمات طبق چارچوب ITIL کمک کنند. این ابزارها با ادغام فرآیندهای الزامی در عملیات سازمان و ایجاد سوابق، به طور مؤثر الزامات انطباق را برآورده می‌کنند.

فرایندهای سیستم مدیریت خدمات منبطق با ITIL


مدیریت حادثه ↗

مدیریت رخداد، اتفاقات و بروز حوادث کاربران…

مدیریت درخواست ↗

مدیریت درخواست خدمات کاربران…

مدیریت مشکل ↗

با تجزیه‌و‌تحلیل و مدیریت مشکلات مجزا و یا ناشی از حوادث پرتکرار

مدیریت تغییر ↗

مدیریت تغییرات برای ارزیابی ریسک تغییر

مدیریت انتشار ↗

مدیریت انتشار برای استقرار سخت‌افزار، نرم‌افزار، اسناد، فرآیندها، دستورالعمل‌ها، خط‌مشی‌ها و سایر مؤلفه‌ها برای عملیات سرویس…

میز خدمت ↗

پورتال کاربران برای دسترسی به خدمات و راهکارها و پیگیری درخواست‌ها…

مدیریت دانش ↗

پایگاه دانش، ارایه‌ی راهکارهای محبوب و پرتکرار جهت ارتقای سطح دانش کاربران و تکنسین‌ها…

مدیریت رویداد ↗

مدیریت رویدادهای منتج شده از سرورها و سرویس‌های فناوری اطلاعات توسط مانیتورینگ‌ها…

مدیریت تأمین‌کننده ↗

مدیریت فروشندگان، محصولات، قراردادها و ارتباط بین تامین‌کنندگان…

مدیریت پروژه ↗

کنترل، نظارت و مدیریت پیشرفت پروژه‌های مستقل یا منتج شده از درخواست‌ها و تغییرات و انتشارها…

مدیریت روابط ↗

مدیریت روابط تجاری، سرویس‌ها، اقلام و تامین‌کنندگان…

مدیریت پیکربندی ↗

دیتابیس کاملی از اقلام ضروری در ارایه‌ی خدمات…

مدیریت دارایی ↗

کاوش، کنترل و نظارت بر دارایی‌های مرتبط در ارایه‌ی خدمات….

مدیریت ظرفیت ↗

مدیریت حجم و ظرفیت زیرساخت‌ها، کارکنان ارایه‌ی خدمت و…

مدیریت مالی ↗

کنترل هزینه‌های ارایه‌ی خدمت، خریدها، قراردادها و هزینه‌های استهلاک و…

مدیریت نمونه‌کارهای خدمات ↗

تولید، طراحی و دسته‌بندی نمونه‌کارهای ارایه‌ی خدمات…

مدیریت سطح ارایه خدمات ↗

کنترل زمانبندی توافقات سطح ارایه‌ی خدمات یا SAL

مدیریت سبد خدمات ↗

عرضه‌ی سبد کاملی از خدمات قابل ارایه توسط فناوری اطلاعات یا هر واحد خدماتی دیگر…

Powerful 360 degree protection for the digital age.


۱

مدیریت خدمات

۲

مدیریت شبکه، سرور و برنامه یکپارچه

۳

تجزیه و تحلیل فناوری اطلاعات با قابلیت هوش مصنوعی

۴

مدیریت و امنیت یکپارچه نقطه پایانی

۵

راهکار یکپارچه SIEM با قابلیت DLP و CASB

۶

امنیت دسترسی ممتاز کامل

۷

مدیریت دسترسی برای اکوسیستم های ترکیبی

۸

نظارت بر عملکرد سرور و برنامه

error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت