شرکت مدانت

جایگاه Value Stream در چارچوب ITIL 4

در ITIL 4، Service Value Chain (زنجیره ارزش خدمات) ساختار مرکزی سیستم ارائه خدمات (SVS) است و شش فعالیت اصلی دارد:

  1. Plan
  2. Improve
  3. Engage
  4. Design and Transition
  5. Obtain/Build
  6. Deliver and Support

اما Value Stream خودش یک بخش از زنجیره ارزش نیست، بلکه ترکیبی است از همین فعالیت‌ها به‌صورت سفارشی، که برای یک هدف خاص (مثلاً ارائه یک سرویس یا پاسخ به یک نیاز مشتری) با هم ترکیب می‌شوند.

تعریف دقیق‌تر:

Value Streams، کاربرد خاص و هدف‌محوری از فعالیت‌های Service Value Chain هستند که برای تولید، ارائه یا بهبود یک خدمت یا محصول به کار می‌روند.

مثال:

فرض کن هدف ما «ایجاد یک سرویس جدید» است. برای این کار ممکن است Value Stream مربوطه شامل مراحل زیر از زنجیره ارزش باشد:

  • Engage (دریافت نیاز مشتری)
  • Plan (برنامه‌ریزی برای ارائه سرویس)
  • Design and Transition (طراحی و انتقال)
  • Obtain/Build (توسعه یا تهیه اجزای لازم)
  • Deliver and Support (تحویل سرویس و پشتیبانی)
  • Improve (بازبینی و بهبود سرویس پس از تحویل)

این‌ها با ترتیب و ترکیب مشخص، یک Value Stream می‌سازند.

خلاصه اینکه:

  • زنجیره ارزش (Service Value Chain) = چارچوب کلی شامل ۶ فعالیت اصلی
  • Value Stream = مسیر اختصاصی برای ایجاد یک ارزش خاص، با استفاده از برخی یا همه‌ی فعالیت‌های زنجیره ارزش
  • بنابراین، Value Stream درون زنجیره ارزش تعریف می‌شود، نه خارج از آن.


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Chat Icon
error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت