بهترين راهنماي تجربي براي نصب و راه اندازي سرويس دسک Manageengine ServiceDesk

معرفي پيش نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري، بايد ها و نبايدهاي ضروري در نصب سرويس
مدانت نيز در خصوص انتخاب سرويس دسک Manageengine ServiceDesk براي ارايه خدمات انفورماتيک و حضور در کلاس جهاني مديريت سازماني به شما تبريک عرض مي کند.
پيش از هر چيزي براي داشتن بهترين حالت و بهترين تمرين جهت نصب نرم افزار سرويس دسک Manageengine ServiceDesk لازمست که جزييات بيشتري در اين رابطه بدانيد.
لذا چند دقيقه وقت خود را در اختيار اين مطلب بگذاريد تا دقيقا بياموزيد چگونه سرويس را به بهترين وجه نصب و پياده سازي کنيد:
اين راهکار مبتني بر تجربيات ما، پژوهش هاي ميداني و تست نرم افزار بصورت عملياتي در سازمان هاي مختلف و حسب نيازهاي مختلف در مراحل مختلف بوده.
براساس اين سند آموزشي سرتيتر مطالب کلي شامل:
1. نيازمنديهاي سخت افزاري جهت راه اندازي سرويس دسک Manageengine ServiceDesk
2. سيستم عامل مورد نياز
3. ديتابيس( پايگاه داده ها)
4. مرورگرها
5. امنيت و حفاظت از داده هاي سرويس

1. نيازمنديهاي سخت افزاري جهت راه اندازي سرويس دسک Manageengine ServiceDesk

هنگام انتخاب سرور برنامه تصميم بگيريد که تعداد کارشناساني که قرار هست سرويس را پشتيباني کنند چند نفرند؟ تعداد نودها( کلاينت ها، سرورها و...) که مي خواهيد مديريت کنيد چقدر است ؟ و در نهايت تعداد درخواست هايي که هر روز به دپارتمان انفورماتيک ارجاع داده مي شود چه مقداريست؟ بهترست همه در يک جدول گردآوري کرده تا بهترين تصميم را براي انتخاب سخت افزار مناسب داشته باشيد. به ياد داشته باشيد اگر در جمع آوري نتايج مشکل داريد کارشناسان مدانت در اين خصوص به شما مشاوره رايگان ارايه خواهند کرد.
جدول زير
2. سيستم عامل مورد نياز
سرويس دسک Manageengine ServiceDesk امکان نصب بر روي سيستم عامل هاي ويندوزي و لينوکسي را براحتي براي شما مهيا مي کند. ليست سيستم عامل هاي ويندوزي مورد پشتيباني اين سرويس شامل: ويندوز سرور 2008، ويندوز سرور 2008 R2 ، ويندوز سرور 2012.
نکته: اگر شما از نسخه ويندوز XP Professional و يا ويندوز سرور 2000 استفاده مي کنيد لطفا سرور خودرا به آخرين نسخه سيستم عامل ارتقا دهيد زير مايکروسافت ديگر از نسخه هاي ياد شده پشتيباني نمي کند.
ليست سيستم عامل هاي لينوکسي مورد پشتيباني اين سرويس شامل:
سِنتو اواس 4.4 يا CentOS، اوبونتو Ubuntu
نکته ويندوزي يا لينوکسي، کداميک؟
از نظر فني ، سرويس دسک Manageengine ServiceDesk بر روي هر دو سيستم عامل بخوبي اجرا مي شود اما اگر از سيستم عامل ويندوز در زير ساخت هاي خود ( نظير کلاينت ها) استفاده مي کنيد با نصب سرويس دسک Manageengine ServiceDesk بر روي سرور ويندوزي مزاياي زير شامل حال شما مي شود:
a. همگام شدن سرويس با اکتيودايرکتوري ( با امکان وارد کردن اطلاعات و جزييات کاربران از اکتيودايرکتوري)
b. امکان ورود به سامانه سرويس دسک Manageengine ServiceDesk از طريق احراز هويت ويندوزي
c. کاوش يک دامنه.
حالا سيستم عامل 64 بيتي و يا 32 بيتي؟
پاسخ ساده است، اين سرويس بر روي هر دو مدل سيستم عامل هاي 32 و 64 بيتي به درستي کار مي کند و در دو را پشتيباني مي کند اما ما پيشنهاد مي کنيم جلوتر از همه باشيد
 بهترست از سيستم عاملهاي 64 بيتي استفاده نماييد دليل آن هم اينست که در اين سيستم عامل ها ميزان خواندن اطلاعات حافظه بسيار بزرگتر و بيشتر از سيستم عامل هاي 32 بيتي است پس در نتيجه زمان واکشي اطلاعات از حافظه به ميزان دوبرابر بيشتر خواهد بود در نتيجه عملکرد سرويس سريعتر و کارايي آن مطلوب تر خواهد بود.بخصوص زماني که قرارست در سازمان هاي بزرگ از تعداد کارشناسان ، کاربران و دارايي هاي بسياري آنهم بصورت همزمان استفاده شود پيشنهاد اساسي ما استفاده از 64 بيتي است. ما با سازمان شما رشد مي کنيم!

3. ديتابيس( پايگاه داده ها)
سرويس دسک Manageengine ServiceDesk ، ديتابيس هاي معروف، رايج و محبوب دنيا را نظير: , PostgreSQL MYSQL , MS-SQL را به نحو احسن ساپورت مي کند.
PostgreSQL 9.2 و MS-SQL 2008 , 2012 و My-SQL 5.1.50
نکته: براي جلوگيري از رشد فزاينده حجم لاگ (گزارشات موقت سيستم) فضاي لاگ را حداقل 4 گيگابايت در نظر بگيريد و آنرا بر روي Auto-Refresh تنظيم نماييد.
اگر شرکت شما يک سازمان بزرگ است استفاده از ديتابيس مايکروسافت MS-SQL بهترين ايده است زيرا:
سهولت در مديريت و سازماندهي داده ها
MS SQL در حقيقت يک سرويس خود تنظيم و يا Slef-Tuningاست که از ورود اطلاعات دستي تنظيم نشده جلوگيري مي کند.
فرايند پشتيباني گيري Backup داده ها در MS SQL بسيار بهتر از دو ديتابيس ديگر است بخصوص امکان تهيه بک آپ هاي متنوع در آن امکانپذير ست
بهترست دو سرور مجزا براي پياده سازي اين سرويس داشته باشيد يکي براي سرويس دسک Manageengine ServiceDesk و ديگري براي ديتابيس آن.
زماني که در سازمان هاي بزرگ، رشد اطلاعات و داده ها افزايش يابد کارايي سرور در حالت مجزا بهتر خواهد شد. اگر ديتابيس و برنامه بر روي يک سرور باشد احتمال تصادم يا Crash شدن هست با اين حال چرا دنبال دردسر باشيم خيلي راحت مي توان با مجزا کردن سرور، شر اين مورد را از سر باز کنيم.

4. مرورگرها

يکي از بهترين ويژگي هاي محصول سرويس دسک Manageengine ServiceDesk در مقابل با ساير نرم افزارهاي تحت وب سازگاري با تمامي مرورگرهاست.
در سرويس دسک Manageengine ServiceDesk مرورگرهاي Internet Explorer 9.10 و Edgeو Mozilla Firefox 3.6 با بالا و همچنين Google chrome و اپرا پشتيباني مي شود.

5. امنيت و حفاظت از داده هاي سرويس

بهترين تجربه براي جلوگيري از ازدست رفتن اطلاعات
a. برنامه زمانبندي پشتيباني گيري يا Bakcup بصورت روزانه يا هفتگي تهيه و تدوين کنيد.
b. داده ها را در درايو مشترک شيکه نگه داريد.
c. حتما از پروتکل امنيتي Https بجاي Httpاستفاده کنيد لايسنس يا Certificate پروتکل SSLرا مي توانيد از مراکز معتبر بخريد و بر روي سرور نصب کنيد تا آدرس شما به https تبديل شود و امنيت سرور محفوظ شود. نحوه نصب اين پروتکل در اين پيوند است.
e. اگر در سازمان خود از آنتي ويروس استفاده مي کنيد ممکن است آنتي ويروس پورت هاي برنامه سرويس دسک Manageengine ServiceDesk را بلوکه کند براي جلوگيري از اين پيامد مراحل زير را در نظر داشته باشيد
e. فلدر Manageenge را جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد.
f. برنامه جاوا Java را نيز جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد براي جلوگيري ازبلوکه شدن امکان ارسال ايميل از پورت
g. اگر آنتي ويروس بر روي شبکه شما نصب هست قبل از نصب محصول سرويس دسک Manageengine ServiceDesk پورت هاي زير را نيز جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد.
h. اگر از ديتابيس PostgreSQLاستفاده مي کنيد پورت 65432 را جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد.
k. اگر از ديتابيس MySQL استفاده مي کنيد پورت 33366, را جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد.
l. اگر از ديتابيس MS-SQLاستفاده مي کنيد پورت 1433 را جزو استثنائات آنتي ويروس خود قرار دهيد.
p. اگر نياز به اطلاعات بيشتري داريد جزو استثنائات مدانت خواهيد شد :) و مدانت بصورت خاص و استثنايي به شما بصورت رايگان دراين خصوص مشاوره تخصصي و فني ارايه خواهد کرد. با مدانت در ارتباط باشيد!

شرکت مدانت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت