تفاوت بین CI و دارایی فناوری اطلاعات چیست؟
تمامی CI ها جزو داراییهای فناوری اطلاعات محسوب میشوند، اما همه داراییهای فناوری اطلاعات، CI نیستند.
اگر این تمایز برای شما مبهم است، در اینجا تفاوت بین CI و داراییهای فناوری اطلاعات آورده شده است:
- مثال 1: همه سرورها داراییهای فناوری اطلاعات هستند، اما تنها سرورهایی که برای یک سرویس خاص حیاتی هستند به عنوان CI پیکربندی میشوند.
- مثال 2: همه مجوزهای نرمافزاری داراییهای فناوری اطلاعات هستند، اما فقط مجوزهای نرمافزارهای مرتبط با خدمات، CI محسوب میشوند.
- داراییهای فناوری اطلاعات که برای ارائه یک سرویس حیاتی فناوری اطلاعات ضروری است، مثل سیستم CRM، به عنوان CI شناخته میشوند. CIها معمولاً نمای دقیقتری از اجزای فنی که یک سرویس را تشکیل میدهند، از جمله وابستگیهای بین CIها، ارائه میدهند.
دارایی فناوری اطلاعات هر عنصری از زیرساخت فناوری اطلاعات شما است که به کسبوکار شما ارزش میدهد و از نظر مالی مدیریت میشود. مدیریت دارایی فناوری اطلاعات معمولاً شامل تدارکات، واگذاری، نگهداری و دفع داراییها است.
هر دو CIها و داراییهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در مدیریت مؤثر خدمات فناوری اطلاعات دارند. در ادامه تفاوتهای کلیدی بین CIها و داراییهای فناوری اطلاعات آمده است:
ویژگی | CI ها | دارایی فناوری اطلاعات |
تمرکز | جزئیات فنی و پیکربندی | مدیریت مالی و چرخه عمر |
مثال | یک سرور خاص با جزئیات سختافزاری و نرمافزاری آن | کلیه چاپگرها متعلق به این شرکت |
روابط | تأکید بر روابط و وابستگیها بین CIها | موجودیتهای مستقل با نگاشت رابطه اولیه (مانند لوازم جانبی، شبکهها) |
هدف مدیریت | کمک به عیبیابی مشکلات و درک تأثیر سرویس | ردیابی کسب، هزینه و دفع منابع فناوری اطلاعات |
ذخیره شده در | CMDB (پایگاه داده مدیریت پیکربندی) | سیستم مدیریت داراییهای فناوری اطلاعات |
چرخه زندگی | در طول چرخه عمر خود برای تضمین تداوم خدمات مدیریت میشود | ممکن است دور ریخته شود یا زمانی که دیگر ارزشمند نیست، تغییر کاربری داده شود |
ادامه مطلب در صفحه بعدی...