شرکت مدانت

تفاوت اصلی Availability Management با Monitoring and Event Management در اهداف و حوزه تمرکز آن‌ها است، اگرچه این دو فرآیند در ITIL4 مکمل یکدیگر هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی آن‌ها را توضیح می‌دهم:

1. هدف و تمرکز اصلی

  • Availability Management:
    • هدف این فرآیند اطمینان از دسترس‌پذیری سرویس‌ها در سطح توافق‌شده (SLA) و به حداقل رساندن وقفه‌های سرویس است. این مدیریت به طور کلی بر برنامه‌ریزی، طراحی، نظارت، و بهبود دسترسی سرویس‌ها متمرکز است.
    • به‌طور خلاصه، تمرکز Availability Management روی حفظ و بهبود دسترسی سرویس‌ها و جلوگیری از خرابی‌های طولانی‌مدت است.
  • Monitoring and Event Management:
    • این فرآیند روی شناسایی، ثبت، و مدیریت رخدادها (events) متمرکز است. رخدادها می‌توانند هشدارهای سیستم، مشکلات شبکه یا نشانه‌های اولیه خرابی باشند. هدف از این فرآیند، نظارت بر سرویس‌ها و زیرساخت‌ها و شناسایی سریع مشکلات برای اقدامات اصلاحی است.
    • به‌طور کلی تمرکز اصلی آن بر تشخیص سریع، اطلاع‌رسانی، و پاسخ‌دهی به رخدادها است.

2. حوزه فعالیت

  • Availability Management:
    • شامل برنامه‌ریزی بلندمدت و اطمینان از دسترسی سرویس‌ها در طول عمر سرویس است. این فرآیند مواردی چون طراحی سرویس، تحلیل خرابی‌ها، و برنامه‌های بهبود دسترسی را در بر می‌گیرد.
    • تمرکز روی کلیات عملکرد دسترسی و اینکه سرویس‌ها در دسترس باقی بمانند، حتی اگر رخدادهای مختلفی در سیستم رخ دهد.
  • Monitoring and Event Management:
    • این فرآیند عمدتاً بر نظارت روزمره و تشخیص رخدادهای لحظه‌ای سرویس‌ها و زیرساخت‌ها تمرکز دارد. رویدادها می‌توانند شامل هشدارهای شبکه، خطاهای سیستمی، یا نشانه‌های خرابی باشند که نیاز به واکنش فوری دارند.
    • حوزه کاری آن بیشتر به زمان واقعی (real-time) محدود می‌شود و برای شناسایی رخدادها و فعال‌سازی پاسخ سریع به آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. نقش‌ها و اقدامات

  • Availability Management:
    • به طور مداوم داده‌های دسترسی سرویس‌ها را تحلیل می‌کند و برنامه‌هایی برای بهبود مستمر پیشنهاد می‌دهد. این فرآیند مسئول تضمین این است که سرویس‌ها به اندازه کافی در دسترس باشند.
    • طراحی سرویس با توجه به نیازهای دسترسی و بررسی ریشه‌ای خرابی‌ها (Root Cause Analysis) در این فرآیند مهم است.
  • Monitoring and Event Management:
    • شامل نظارت خودکار و جمع‌آوری داده‌ها از سرویس‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات مختلف است. همچنین، برای شناسایی و مدیریت رخدادها که می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات آتی باشند، کار می‌کند.
    • نقش آن بیشتر در شناسایی و رفع پیشگیرانه مشکلات و هشدار دادن به تیم‌های مرتبط است.

4. مثال‌ها

  • Availability Management:
    • برنامه‌ریزی برای داشتن سیستم‌های پشتیبان و تعیین سقف دسترس‌پذیری برای سرویس‌ها. مثلاً، طراحی معماری سیستم به گونه‌ای که اگر یکی از سرورها از کار بیفتد، سیستم همچنان فعال باقی بماند.
  • Monitoring and Event Management:
    • ردیابی خطاها یا رویدادهای سیستم، مثل دریافت هشداری از یک سرور که به زودی ظرفیت ذخیره‌سازی آن تمام می‌شود. این فرآیند به رفع فوری این مشکلات کمک می‌کند تا از خرابی‌های گسترده‌تر جلوگیری شود.

5. مزایا

  • Availability Management:
    • بهبود قابلیت اطمینان سرویس‌ها، کاهش تعداد و زمان خرابی‌ها و افزایش سطح رضایت مشتریان.
  • Monitoring and Event Management:
    • کمک به واکنش سریع به مشکلات و جلوگیری از اختلال‌های بزرگ‌تر با شناسایی به موقع مشکلات.

در حالی که Availability Management بر دسترس‌پذیری کلی سرویس‌ها تمرکز دارد و با برنامه‌ریزی و طراحی بلندمدت به بهبود دسترس‌پذیری کمک می‌کند، Monitoring and Event Management فرآیندی لحظه‌ای است که به شناسایی، پیگیری و رفع سریع رخدادهای لحظه‌ای سرویس‌ها می‌پردازد.

error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت