شرکت مدانت

علاوه مجموعه‌ای از فلش‌کارت‌های آموزشی بنام چیستان، مجموعه‌ آموزش مدیران فناوری اطلاعات، و همچنین ۳۴ تمرین ITIL4، درک اصطلاحات مرتبط با این تمرینات نیز موضوع مهمی است. موفقیت سازمان‌ها به مهارت و توانایی آن‌ها در مدیریت پروژه‌ها و خدمات بستگی دارد. بویژه در حوزه فناوری اطلاعات، چارچوب ITIL4 به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین رویکردها در مدیریت خدمات IT شناخته می‌شود.

هر اصطلاح، نمایانگر یک مفهوم عمیق و پیچیده است که به بهبود کارایی، افزایش رضایت مشتری و بهینه‌سازی فرآیندها کمک می‌کند. از «ضمانت» و «نیازهای ضمانت» گرفته تا «مدیریت ریسک» و «پورتفوی خدمات»، هر کدام از این اصطلاحات می‌تواند به شما کمک کند تا نه تنها عملکرد سازمان خود را بهبود ببخشید، بلکه ارتباط مؤثرتری با ذینفعان و مشتریان برقرار کنید.

درباره چرایی دانستن این اصطلاحات می‌توان گفت که درک درست آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا در هر جلسه، گفت‌وگو یا ارائه‌ای به صورت دقیق و مؤثر مشارکت کنید. این دانش نه تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با اطمینان بیشتری عمل کنید. بنابراین، آشنایی با اصطلاحات ITIL4 سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای هر حرفه‌ای در حوزه مدیریت خدمات IT به شمار می‌آید.

مدانت مجموعه‌ی کاملی از Glossary & definitions اصطلاحات و تعاریف مرتبط با ITIL4 را در جدولی منطبق با سند Axelos عرضه کرده که بشرح زیر است...

عنوان فارسیعنوان انگلیسیتعریف اصطلاح
معیارهای پذیرشAcceptance Criteriaفهرستی از حداقل الزامات که یک خدمت یا مؤلفه خدمت که باید برآورده کند تا برای ذینفعان کلیدی قابل قبول باشد.
چابکAgileاصطلاحی کلی برای مجموعه‌ای از چارچوب‌ها و تکنیک‌ها که به تیم‌ها و افراد این امکان را می‌دهد که به روشی کار کنند که با همکاری، اولویت‌بندی، تحویل تدریجی و زمان‌بندی مشخص می‌شود. چندین روش خاص (یا چارچوب) مانند اسکرام، لین و کانبان بعنوان چابک طبقه‌بندی می‌شوند.
تمرین مدیریت معماریArchitecture Management Practiceتمرینی که درکی از همه عناصر مختلف تشکیل دهنده یک سازمان را ارایه می‌کند بهمراه چگونگی ارتباط این عناصر با یکدیگر.
ثبت داراییAsset Registerیک پایگاه داده یا فهرستی از دارایی‌ها که ویژگی‌های کلیدی مانند مالکیت و ارزش مالی را ثبت می‌کند.
در دسترس بودنAvailabilityتوانایی یک خدمت IT یا قلم پیکربندی CI برای انجام عملکرد توافق شده‌اش در زمان مورد نیاز.
تمرین مدیریت در دسترس بودنAvailability Management Practiceعملی که اطمینان حاصل می‌کند که خدمات سطوح توافق شده در دسترس بودن را برای برآورده کردن نیازهای مشتریان و کاربران ارائه می‌دهند.
خط مبناBaselineگزارشی یا معیاری که به عنوان نقطه شروعی عمل می‌کند که بر اساس آن پیشرفت یا تغییر می‌تواند ارزیابی شود.
بهترین تمرینBest Practiceروشی برای کار که توسط چندین سازمان به عنوان روش موفقیت‌آمیز اثبات شده.
داده‌های کلانBig Dataاستفاده از حجم بسیار زیادی از داده‌های ساخت‌یافته و غیرساخت‌یافته از منابع مختلف برای به دست آوردن بینش‌های جدید.
تمرین تحلیل کسب‌وکارBusiness Analysis Practiceتمرینی که شامل تحلیل یک کسب‌وکار یا برخی از عناصر آن، تعریف نیازها و پیشنهاد راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این نیازها و/یا حل یک مشکل کسب‌وکار و ایجاد ارزش برای ذینفعان است.
توجیه کسب‌وکارBusiness Caseتوجیه هزینه‌های منابع سازمانی، که اطلاعاتی درباره هزینه‌ها، مزایا، گزینه‌ها، ریسک‌ها و مسائل ارائه می‌دهد.
تحلیل تأثیر کسب‌وکارBusiness Impact Analysis (BIA)فعالیت کلیدی در تمرین مدیریت تداوم خدمات که عملکردهای حیاتی کسب‌وکار و وابستگی‌های آنها را شناسایی می‌کند.
مدیر روابط کسب‌وکارBusiness Relationship Manager (BRM)نقشی که مسئول حفظ روابط خوب با یک یا چند مشتری است.
تماسCallتعامل (مثلاً تماس تلفنی) با میز خدمت. یک تماس می‌تواند منجر به ثبت یک حادثه یا درخواست خدمت شود.
مرکز تماس/ارتباطاتCall/Contact Centreسازمان یا واحد تجاری که تعداد زیادی از تماس‌های ورودی و خروجی و سایر تعاملات را مدیریت می‌کند.
قابلیتCapabilityتوانایی یک سازمان، شخص، فرآیند، برنامه، مؤلفه پیکربندی یا خدمت IT برای انجام یک فعالیت.
تمرین مدیریت ظرفیت و عملکردCapacity and Performance Management Practiceعملی که اطمینان حاصل می‌کند که خدمات به سطوح عملکرد توافق شده و مورد انتظار دست می‌یابند و تقاضای کنونی و آینده را به صورت اقتصادی برآورده می‌کنند.


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

error: ياد بگيريم از کپي کردن حذر کنيم×| مدانت